De 5 lei parizer – Gabriel Draghici

IN STOC

27,00 lei

Cantitate :
SKU: 978-606-8907-48-2 Categorii: , Etichete: ,

Nascut la Ploiesti in 1969, autorul – absolvet al Facultatii de Psihologie din Bucuresti – debuteaza, predictibil, cu o carte despre tipologii umane si nevoia de comunicare. Umorul si ironia fac din cele 13 povestiri cuprinse in carte lecturi savuroase pe care le parcurgi rapid. Suntem in fata unui debut tarziu, cu o carte avand un titlu asupra caruia autorul a lasat hazardul sa decida. Si totusi, intre banalul si popularul parizer din alimentarele anilor 70 – 80 ai secolului trecut, devenit aproape un simbol al vremurilor respective si continutul cartii ar putea fi o legatura, in parte simbolica, in parte intamplatoare.

Povestirile sunt fragmente de viata obisnuita a unor oameni obisnuiti miscandu-se in acel spatiu-timp, oameni obisnuiti care se confrunta cu probleme obisnuite – oameni la care cititorii se  pot raporta usor.

Desi sunt scrise in principal intr-o maniera realista, intr-un stil aproape cinematografic, usor ironic, cu note de umor sec, autorul strecoara uneori si, ceea ce s-ar putea numi un “realism fantastic” – cotidianul in care se tes evenimente magice in conturile vietii de zi cu zi. Continutul este distilat, dar pastreaza enigma si o infrumuseteaza. Umorul poate parea uneori contrar seriozitatii pe care o cere situatia. Utilizarea ocazionala, subtila a umorului aduce aminte cititorului ironiile vietii („…tovarasul Jon-cu-Joben se trezeste cu o greutate pe piept... Simte pur si simplu ca-i un prost si nu doar in momentul acela, ci in general.”)

In aceste fictiuni, spatiile cenusii ale anilor 70 – 80 sunt aprinse de fantezia autorului care imbina elemente de science-fiction cu suprarealism sau realism magic, introduce personaje cu nume neobisnuite – parca numele de scena ale unor artisti de circ – traind intr-un spatiu cu rezonante fantasmagorice („…Ica-Ichebana sta in Balta Alba si Pura Microbiologic intr-un cub. Albastru cu ferestre galbene. Fira-Fontana sta tot intr-un cub, verde cu portocaliu prins pe un inel electromagnetic din marginea Bucurestiului. Se viziteaza des, in fiecare joi si sambata. Joia isi duc umbrelele la reparat si cumpara oua de furnici.), („…tovarasa Celestina-Claudita, gestionara la sectorul „Magie-lampi-covoare-fermecate-zburatoare-piersici-si-caise-confiate” din Halele Centrale, vine acasa de la servici si o apuca tristetea. Apoi o apuca plansul.)

Asadar, o gestionara, un functionar, o croitoreasa, un traducator, un vanzator, sunt oameni obsedati de sentimentul ca viata si fericirea sunt in alta parte: de cealalta parte a ecranului TV, intre copertile unei carti, intr-o tara in care cetatenii poarta blugi Wrangler. Este descris modul in care oamenii profita de detaliile colorate pentru a scapa de viata lor urbana.

In interiorul apartamentelor lor cutii, personajele rareori interactioneaza direct unul cu celalalt. Conversatiile sunt ca un joc de badminton. In loc sa relationeze unul cu altul in mod direct, oamenii vorbesc prin telefon si viseaza despre posibilitatea intimitatii. Pare a fi o alta forma de prizonierat; de bani, de boala, de dorinte, de varsta, de iubire.

Toate povestile au in centru incercarile protagonistilor de a nu se prabusi in monotonia si rutina lor zilnica – „tovarasul Savu-Deja-Vu hotaraste sa plece de la biroul de patente, sa-si schimbe, adica locul de munca.” , „la sanatoriu, tovarasa Rubina-Violina nu a venit pentru tratament, ci ca sa-si gaseasca un barbat.”

Finalurile povestirilor sunt variate, uneori eroilor li se permite mai mult decat o singura sansa de gasirea implinirii in viata lor, alteori finalurile sunt cu speranta sau raman deschise. La intrebarea care ar trebui sa fie alegerile personajelor, autorul evita sa dea o solutie, ci mai degraba prezinta alegerile care exista si consecintele probabile ale acestora.

„Intr-adevar, la treizeci si doi de ani inca nu esti batran. Dar nici prea tanar. Depinde cum privesti lucrurile. Ca sa iesi la pensie, e prea devreme. Ca sa te inscrii in Programul Spatial – prea tarziu. Ca sa traiesti insa si sa porti in suflet speranta, e tocmai bine.

In curand, lumea se va apuca sa cumpere brazi si sa-i impodobeasca, fiecare acasa la el. Se vor aduna apoi, la miezul noptii, in jurul mesei si isi vor spune: „La multi ani!” Si fiecaruia dintre ei i se va parea ca noul an va fi altfel decat cei de pana atunci. Si ca pe fiecare ii paste o fericire noua, de care, pana atunci, n-a mai avut parte nimeni.

Vladik o priveste drept in ochi. Ochii femeii sunt albastrii, limpezi, cinstiti, ca ai unui martor mincinos.

Caci daca becul electric lumineaza pentru toata lumea, lumanarea lumineaza numai pentru tine. Si-atunci cand stai in fata unei lumanari care iti daruieste numai tie lumina, esti inclinat sa te duci cu mintea doar la lucruri marete si adevarate, cu mult mai presus de gandurile obisnuite, de fiecare zi, ale oamenilor.

Romantismul poate sa intre in vietile oamenilor in mod neasteptat si apoi sa dispara ca un vis. Personajele sunt scindate intre dorinta de securitate si dorinta de schimbare. In ultima instanta, intrebarea ramane: este haosul mai bun decat “ordinea veche plictisitoare”?

Editura

Rotipo

Autor

Gabriel Draghici

An aparitie

2018

Coperta

Hardcover

Format

A5

Numar pagini

270

Sigilata

Da

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „De 5 lei parizer – Gabriel Draghici”

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Protected with IP Blacklist CloudIP Blacklist Cloud
Loading...